• صفحه اصلی
  • عضویت
  • ورود
  • تماس با ما
  • دکتر محمد یمینی
  • **کمک به محک**

    EDPSI

    روانشناسی تربیتی ایران

نویسندگان
دکتر محمد یمینی
آرشیو ماهانه
  • مهر 1400
  • آبان 1397
  • خرداد 1396
  • ارديبهشت 1396
  • فروردين 1396
  • بهمن 1395
  • آبان 1395
  • تير 1395
  • خرداد 1395
  • ارديبهشت 1395
  • فروردين 1395
  • اسفند 1394
  • بهمن 1394
  • دی 1394
  • آذر 1394
  • آبان 1394
  • خرداد 1394
  • ارديبهشت 1394

  • محبوبترین ها

  • جدیدترین ها

  • آخرین نظرات
تعداد بازدید : 11473 یادگیری خود-راهبر
تعداد بازدید : 9419 فیشر ( نئو پیاژه ای ها)رشد شناختی
تعداد بازدید : 8645 سلمن (نظریه دیدگاه گیری رشد خود پنداره)
تعداد بازدید : 7098 نظریه های یادگیری
تعداد بازدید : 6252 الگوهای تدریس ppt
تعداد بازدید : 6114 رابی کیس (نئو پیاژه ای ها) نظریه شناختی
تعداد بازدید : 4824 انگیزش در آموزش و پرورش
تعداد بازدید : 4622 نکات مهم نقد پایان نامه های روانشناسی و علوم اجتماعی دلشاد
تعداد بازدید : 4480 روش آموزش وارونه (ترجمه آقای اصغر سرایی )
تعداد بازدید : 4351 رست جیمز ( رشد اخلاقی )
تعداد بازدید : 4091 سیکزنت میهالی (flow) نظریه انگیزشی
تعداد بازدید : 4023 آموزش مغز محور
تعداد بازدید : 4004 روش های نوین تدریس
تعداد بازدید : 3993 مغز محوری
تعداد بازدید : 3770 روانشناسی تربیتی ایران
تعداد بازدید : 3759 فراشناخت( یادگیری و آموزش) ppt
تعداد بازدید : 3515 سیکزنت میهالی DOC
تعداد بازدید : 3414 بهداشت روانی
تعداد بازدید : 3405 آموزش SlideRocket
تعداد بازدید : 3125 مدل آموزش مبتنی بر شواهد
تعداد بازدید : 3119 استراتژی آموزشی کلاس وارونه
تعداد بازدید : 3100 روانشناسی رشد
تعداد بازدید : 2928 معرفی کتاب
تعداد بازدید : 2901 جرج کلی ppt (سید حسین هاشمی)
تعداد بازدید : 2851 استراتژی آموزشی روایتی
تعداد بازدید : 2839 نظریه ایمز
تعداد بازدید : 2723 mindmap‌ هب ؛‌خانم مدحت
تعداد بازدید : 2717 گابریل سالمون pdf
تعداد بازدید : 2699 نقشه مفهومي روانشناسي مثبت 1
تعداد بازدید : 2624 ایوان ایلیچ (نظریه یادگیری) سارا کامیار
تعداد بازدید : 2612 یادگیری خودرهبر (SELF-DIRECTED LEARNING)
تعداد بازدید : 2610 mindmap برونر ؛‌خانم معتکف
تعداد بازدید : 2595 الگوی تفکر استقرایی
تعداد بازدید : 2565 minmap. پایویو ؛‌نشاطی
تعداد بازدید : 2537 نظریه راترPPT ( آقای قلیچی )
تعداد بازدید : 2520 نظریه هدف ایمزppt(آقای فیروزه)
تعداد بازدید : 2505 mindmap تولمن ؛‌
تعداد بازدید : 2497 روش آموزش تحولی
تعداد بازدید : 2494 واینر ppt (خانم توانا)
تعداد بازدید : 2491 mindmap‌ فستینجر ؛‌خانم طالب زاده
تعداد بازدید : 2473 نرم افزار googledocs
تعداد بازدید : 2454 mindmap‌ گانیه ؛
تعداد بازدید : 2454 گوردون پاسک (نظریه یادگیری) نیازی علیرضا
تعداد بازدید : 2451 روش آموزشی تلفیقی
تعداد بازدید : 2392 مکل لند ppt (سید حسین هاشمی)
تعداد بازدید : 2351 آزمون ها ، پرسشنامه ها ، مقیاس ها
تعداد بازدید : 2330 minmap‌ پاسک ؛‌خانم سپهری
تعداد بازدید : 2325 minmap. حافظه؛ دولتی
تعداد بازدید : 2299 mindmap هب ؛‌خانم صدرا
تعداد بازدید : 2279 mindmap‌ فراشناخت ؛‌ خانم عرب نژاد
تاریخ : 1400/07/26 اختلال شخصیت مرزی
تاریخ : 1397/08/08 معرفی کتاب گزیده متون تخصصی انگلیسی برای دانشجویان رشته مشاوره :
تاریخ : 1396/03/09 مقیاس اضطراب و آشفتگی اجتماعی واتسون و فرند
تاریخ : 1396/03/09 مقیاس ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند
تاریخ : 1396/03/09 پرسشنامه خود کنترلی تانجنی
تاریخ : 1396/02/20 نظریه گرایش به هدف ایمز و دووک
تاریخ : 1396/02/12 نظریه انگیزشی گرایش به هدف
تاریخ : 1396/02/12 نظریه انگیزشی هدف گذاری ام فورد و لاک
تاریخ : 1396/01/10 فرمت پایان نامه نویسی
تاریخ : 1396/01/10 شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت APA
تاریخ : 1395/11/22 کتاب نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی به زبان اصلی
تاریخ : 1395/11/08 تعریف و دسته بندی اختلالات شخصیت ،دلشاد
تاریخ : 1395/08/07 رشد اجتماعی (مشارکت اجتماعی) عدالت جو
تاریخ : 1395/04/19 امتحان جامع رشته های روانشناسی تربیتی ، روانشناسی عمومی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی بحنورد
تاریخ : 1395/04/04 الگوی آموزشی ریاضی بر اساس نظریه ساختن گرایی قربانژاد
تاریخ : 1395/04/04 ارایه مدل آموزش دیکته بر اساس نظریه های یادگیری(رفتاری –شناختی –سازنده گرایی) عطایی
تاریخ : 1395/03/26 هویت ؛ رویکردهای مختلف
تاریخ : 1395/03/26 آموزش چند پایه؛ رویکرد تلفیقی (به همراه فیلم) برادران
تاریخ : 1395/03/22 نکات مهم نقد پایان نامه های روانشناسی و علوم اجتماعی دلشاد
تاریخ : 1395/03/20 معرفی کتاب
تاریخ : 1395/03/19 یادگیری از طریق یادیارها یزدانی
تاریخ : 1395/03/15 فصل 12 ادغام الگوهای یادگیری و یاددهی سعیدی
تاریخ : 1395/03/12 الگوی آموزش مبتنی بر ایفای نقش صبری
تاریخ : 1395/02/23 یادگیری از طریق مشاوره شجاعی
تاریخ : 1395/02/20 روش آموزشی و یادگیری خدمت محور (service learning) حدادی
تاریخ : 1395/02/20 روش آموزش بدیع نگاری حسینی
تاریخ : 1395/02/15 مدل مشاوره مبتنی بر شواهد
تاریخ : 1395/02/14 اهمیت تحقیق در مشاوره
تاریخ : 1395/02/13 نقش موزه ها در هویت یابی فردی و جمعی
تاریخ : 1395/02/13 موضوعاتی برای تحقیق
تاریخ : 1395/02/12 سیکزنت میهالی (flow) نظریه انگیزشی
تاریخ : 1395/02/12 فیشر ( نئو پیاژه ای ها)رشد شناختی
تاریخ : 1395/02/12 سلمن (نظریه دیدگاه گیری رشد خود پنداره)
تاریخ : 1395/02/12 رابی کیس (نئو پیاژه ای ها) نظریه شناختی
تاریخ : 1395/02/02 قاطعیت در تربیت باقری باغان
تاریخ : 1395/01/30 محیط یادگیری ساختن گرای اجتماعی
تاریخ : 1395/01/26 تفاوت یادگیری به شیوه همیاری با یادگیری مشارکتی
تاریخ : 1395/01/26 از پداگوژی تا وبا گوژی webagogy در دبیرستان
تاریخ : 1395/01/23 survey research تحقیق پیمایشی
تاریخ : 1395/01/23 چگونه طرح تحقیق بنویسیم دکتر طیبی
تاریخ : 1395/01/23 action research تحقیق در عمل 1384
تاریخ : 1395/01/23 روش تحقیق خلاصه کتاب دکتر خوی نژاد 1384
تاریخ : 1395/01/21 گوردون پاسک (نظریه یادگیری) نیازی علیرضا
تاریخ : 1395/01/21 ایوان ایلیچ (نظریه یادگیری) سارا کامیار
تاریخ : 1395/01/21 روش های آموزش کتاب بروس جویس فصل یادیارها رحیمی
تاریخ : 1395/01/10 سبک شناختی کرتون (kirton)
تاریخ : 1395/01/10 هیتا گوژی رویکردی برای مداومت در یادگیری Heutagogy
تاریخ : 1395/01/02 کارآمد ترین استراتژی های آموزشی برای کار با کودکان طیف اتیسم
تاریخ : 1395/01/02 رست جیمز ( رشد اخلاقی )
تاریخ : 1394/12/26 استراتژی آموزشی بدیعه پردازی (حدادی )

Transformational Learning

Theories of Transformational Learning

 

 The study of transformational learning emerged with the work of Jack Mezirow (1981, 1994, 1997). Transformational learning is defined as learning that induces more far-reaching change in the learner than other kinds of learning, especially learning experiences which shape the learner and produce a significant impact, or paradigm shift, which affects the learner's subsequent experiences (Clark, 1993).

 

Numerous authors have published papers on various aspects of transformational learning, and they have collectively identified factors which produce transformational learning in adult students. Characteristics of the instructor, student, course content, learning environment, and instructional activities as they influence transformational learning have been discussed and examined. To date, there has not been a comprehensive compilation of these factors in one publication, and there are additional factors which appear to be overlooked or ignored by writers on transformational learning.

 

Two fundamental questions arise from these observations.

First, what factors contribute to transformational learning?

Second, what challenges arise for the instructor who teaches in transformational learning environments?

 

Baumgartner (2001) and Taylor (1998) give an overview of the theories, contributions of significant authors, and unresolved issues in transformational learning. The earliest writer on transformational learning (Mezirow, 1981) developed the concepts of “meaning perspectives”, one's overall world-view, and “meaning schemes”, smaller components which contain specific knowledge, values, and beliefs about one's experiences. A number of meaning schemes work together to generate one's meaning perspective. Meaning perspectives are acquired passively during childhood and youth, and are the target of the transformation that occurs through experience during adulthood. They operate as perceptual filters that determine how an individual will organize and interpret the meaning of his/her life's experiences.

 

Meaning perspectives naturally change and evolve in response to life experiences, especially those which induce powerful emotional responses in the individual. Often these life-changing events are personal crises such as divorce, death of a loved one, natural or man-made disasters and accidents, health crisis, financial upheaval, or unexpected job changes. It is these meaning perspectives which Mezirow saw as the raw material of the changes that occur in transformational learning.

 

Mezirow (1997) further states that we do not make transformative changes in the way we learn as long as the new material fits comfortably in our existing frames of reference.

 

Three common themes characterized Mezirow's theory of the mechanism of transformational learning in the classroom. These were experience, critical reflection, and rational discourse. The students' life experiences provided a starting point for transformational learning (Mezirow, 1991). Mezirow considered critical reflection to be the distinguishing characteristic of adult learning, and saw it as the vehicle by which one questions the validity of his world-view. He identified rational discourse as a catalyst for transformation, as it induced the various participants to explore the depth and meaning of their various world-views, and articulate those ideas to their instructor and class mates.

 

Mezirow (1997) emphasizes that transformative learning is rooted in the way human beings communicate, and does not link it exclusively with significant life events of the learner. Through this combination of reflection and discourse, the student was able to make shifts in his/her world view which produced a more inclusive world-view. For Mezirow, one of the benefits of transformational learning was the development of greater autonomy as a person, a defining condition of adulthood (Mezirow, 1997).

 

Boyd (as cited in Imel, 1998) differed from Mezirow's views in two major ways. First, he believed the emotional/kinesthetic component, rather than the rational component of the transformational experience was the major catalyst for change. Second, he believed the desired outcome of transformation was not autonomy, but a greater interdependent and compassionate relationship with other people.

Research has also extended transformational learning into the realm of spiritual questions such as exploration of self (Dirkx, 1997) and of one's life purpose, core questions in human seeking (Kroth & Boverie, 2000).

 

Roles of the Instructor and Student in Transformational Learning

 

 Not all teachers nor all learners are predisposed to engage in transformative learning and many adult learning situations do not lend themselves to these kinds of experiences. When transformational learning is part of a course of study, one role of the teacher is to establish an environment characterized by trust and care, and to facilitate sensitive relationships among the participants (Taylor, 1998).

Boyd and Myers (as cited in Imel, 1998) encouraged adult educators to develop and practice two characteristics. First was seasoned guidance, the ability to serve as an experienced mentor reflecting on his/her own journey, with the intent to assist others with their transformational process. Second, they valued compassionate criticism, assisting students to question their own reality in ways that would promote transformation of their world view. Cranton (1994) emphasized the importance of the teacher as a role model who is willing to demonstrate his own willingness to learn and change. Taylor (1998) saw the role of the teacher to help students connect the rational and affective aspects of their experience in the process of critical reflection.

 

Taylor (1998) believed that too much emphasis was placed on the teacher at the expense of the student. He emphasized that learners share the responsibility for constructing and creating both the environment and the process of transformational learning. Daloz (1986) recognized that growth can be a risky and frightening journey into the unknown, as students are challenged to let go of old conceptualizations of self and the world. He challenged teachers to structure their teaching for fostering personal development of the students rather than developing specific competencies. He frequently used the metaphor of transformation as a journey in which the mentor or instructor served as a gatekeeper as well as a guide for students on the journey (Daloz, 1999).

 

Appendix A summarizes instructor roles in transformational learning, and Appendix B summarizes student characteristics and roles.

 

Environments and Activities which Promote Transformational Learning

 

 One of the most provocative discussions of environment, subject matter, and learning activities relating to transformational learning was proposed by Youngstown State University professor Bache (n.d.). He described a “subtle energetic resonance” that spontaneously rises in learning circles. He identified this psychic field that surrounds and saturates the learning environment as inclusive of the teacher's personal energy field and the energy field created by all the participants. He stated that the stronger and more focused this mental field, the more likely that change would be induced among participants. Bache also believed that certain types of subject matter were particularly conducive to transformational learning, for example, inquiries into the origins and destinies of individual existence, mind exploration, the mysteries of human suffering and purpose, and other universal questions.

 

Mezirow (1997) describes a transformative learning environment as one in which those participating have full information, are free from coercion, have equal opportunity to assume various roles, can become critically reflective of assumptions, are empathetic and good listeners, and are willing to search for common ground or a synthesis of different points of view.

 

Mezirow (1997) identified several ways to stimulate transformational learning, including journal writing, metaphors, life history exploration, learning contracts, group projects, role play, case studies, and using literature to stimulate critical consciousness. He believed that these could stimulate critical reflection and rational discourse, integral parts of the transformative process in his model. Mezirow strongly emphasized that transformational learning came about through discussion and exploration of concepts relating to these kinds of experiences, and was not an advocate of creating intense emotional experiences in transformational learning.

Roberts (1989) offered visionary thoughts for the future of education, focusing on multistate learning consistent with transformational learning. He recognizes that topics which used to be on the fringes of orthodox research in psychology and education are starting to appear regularly in the mainstream literature. He boldly states that the major intellectual error of our times is the failure to recognize the fundamental primacy of mind-body states, and that any cognitive science which omits them is incomplete.

 

Roberts cites examples such as imagery, relaxation, meditation, prayer and spiritual disciplines, martial arts, psychoactive drugs, yoga and body disciplines, breathing techniques, acupuncture, out-of-body experiences, biofeedback, dreams, suggestion and hypnosis, near-death experiences, psychoneuroimmunology and others. All these types of learning experiences could be activities in a transformational learning experience. He suggests that medicine and psychotherapy are fields which have applied mind-body approaches first, and predicts that they will become important in education as well. He also suggests there are implications for future research about cognitive processes, memory, learning, behavior, perception, and related educational phenomena as they relate to these types of non-ordinary classroom experiences.

 

Appendix C provides a summary of course content, environmental factors and classroom activities which may promote transformational learning.

 

Challenges for Instructors in Transformational Learning

 

 Though transformational learning has powerful potential for enhancing and accelerating students' self-actualization process, there are important considerations for instructors in such programs. According to Baumgartner (2001), instructors are advised to consider ethical questions which may arise in the planning and delivery of transformational learning. Most basic is “What right do instructors have to encourage transformational learning?” (p.21). Baumgartner also discusses dynamics and the balance of power in the classroom, emphasizing the necessity of a trusting and caring relationship between students and teacher. Students who see the instructor as an authority figure may have difficulty or reluctance to challenge conventional values, beliefs, and interpretations of facts. Baumgartner recommends a formal code of ethics be designed and implemented, and encourages adult educators to establish a learning forum in which they can create mutual support and exploration of the dynamics of transformational learning. She reminds instructors that transformational learning frequently elicits emotional responses from both student and instructor.

 

Boyd and Myers (as cited in Imel, 1998) considered grieving to be a critical phase in transformational learning, as the student realizes that old patterns of thinking, perceiving, beliefs and values are giving way to new patterns. Boyd wrote

Transformative education draws on the realm of interior experience, one constituent being the rational expressed through insights, judgements, and decision; the other being the extra-rational expressed through symbols, images, and feelings


نویسنده : دکتر محمد یمینی تاریخ : سه شنبه 10 آذر 1394
بازدید : 1316
موضوع : روش های آموزش , ,
برچسب ها : transformaton , learning , Mezirow ,
Gmail Email Facebook Twitter Google Translate Google+ LinkedIn Box WhatsApp Telegram
مطالب مرتبط
استراتژی آموزشی روایتی
Transformational Learning Theory
Transformational Learning
Transformative learning theory
Transformative Learning theory to practice
مدل آموزش مبتنی بر شواهد
استراتژی آموزشی کلاس وارونه
روش آموزشی تلفیقی
روش آموزش تحولی
روش آموزش بین رشته ای
روش آموزش وارونه (ترجمه آقای اصغر سرایی )
آموزش الکترونیک
ساختن گرایی متن انگلیسی و ترجمه آن
یادگیری خودرهبر (SELF-DIRECTED LEARNING)
یادگیری و آموزش با استفاده از فناوری های اطلاعاتی
اصول کلی آموزش ریاضیات
آموزش ترکیبی (یادگیری ترکیبی)
آموزش مغز محور
روش های نوین تدریس
مغز محوری
بررسی اثربخشی داستان گویی درفرآیند یادگیری
آموزش slideshare.net
101 تكنيك حل خلاق مسئله
پاورپوينت الگوها و روش های نوین
نگاهي بر روش هاي فعال ياددهي - يادگيري (دريافت مفاهيم)
الگوی تفکر استقرایی
الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت
الگوی دریافت مفهوم
یادگیری مشارکتی دانشجویان
اهداف وفرضها ی روش كاوشگري
آموزش SlideRocket
نقشه مفهومي طبقه بندي هدف هاي آموزشي بلوم
یادگیری خود-راهبر
Haiku Deck نرم افزارآنلاین ارایه
آموزش چند حسی
آموزش میان رشته ای
نرم افزار googledocs
آموزش تحولی
علل افت تحصیلی
موریس دبس
طراحی کارگاه آموزشی
راهکارهای آموزش خلاقیت
گروه های کانونی و آموزش
انمیشن و آموزش
مدل آموزشی تلفیقی
تدریس عدد اعشاری با روش تلفیقی
اسلاید راکت ppt
الگوهای تدریس ppt
اسلاید راکت ویدئو
نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
نمایش کلیه نظرات

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







جستجو





    موضوعات
    • نظریه های یادگیری
    • انگیزش در آموزش و پرورش
    • روش های آموزش
    • پرسشنامه ، مقیاس و آزمون
    • روانشناسی رشد
    • روش تحقیق در علوم رفتاری
    • بهداشت روانی
    • موضوع تحقیق
    • معرفی کتاب
    لینک دوستان ومجلات
    قالب وبلاگ
    مجلات آموزش پزشکی
    دیکشنری روش های آموزش
    مجله بین المللی تدریس و تربیت معلم
    مجله مطالعات روانشناسی تربیتی علامه طباطبایی
    مجله مطالعات روانشناسی تربیتی دانشگاه زاهدان
    مجلات آی اس آی روانشناسی
    وب سایت آزمون یار پویا
    مجله روانشناسی مدرسه
    مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اهواز
    مجله آمریکایی مدرسه و دانشگاه
    مجله آموزش در آینده
    مجله شبکه آموزشی جنوب شرقی
    مجله تحول آموزش از طریق تکنولوژی
    مجله بین المللی روانشناسی تربیتی و مدرسه
    مجله اروپایی روانشناسی تربیتی
    مجله الکترونیکی روانشناسی تربیتی
    مجلات ، کتب و پایان نامه های روانشناسی تربیتی ژاپن
    مجله روانشناسی تربیتی در عمل
    مجله بین المللی روانشناسی تربیتی (تجربی )
    مجله روانشناسان تربیتی
    مجله مروری روانشناسی تربیتی
    مجله روانشناسی تربیتی معاصر
    مجله بریتانیایی روانشناسی تربیتی
    مجله روانشناسی تربیتی امریکا
    فصل نامه پژوهش های روانشناختی
    رتبه بندی مجلات روانشناسی تربیتی
    جناب آقای دکتر حسن زاده
    جناب آقای دکتر خامسان

    ارسال لینک

    تصویر ثابت

    دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد
    ما را حمایت کنید